Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię
W styczniu 2018 roku rozpoczęła się trzyletnia kampania promocyjno-informacyjna dotycząca profilaktyki raka jelita grubego, skierowana do mieszkańców województwa pomorskiego. W tym czasie zrealizowano wiele działań, dzięki którym wzrosła świadomość mieszkańców Pomorza na temat wysokiej skuteczności i roli profilaktyki w naszym codziennym życiu.
– Jednym z celów kampanii jest zachęcenie mieszkańców województwa pomorskiego do udziału w darmowych badaniach profilaktycznych – mówi Małgorzata Kondek – koordynator projektu – Po roku działań efekty są już widoczne, jednocześnie wiemy że mamy jeszcze sporo pracy przed sobą. Niestety zgłaszalność na badania kolonoskopowe wciąż jest za niska. Częstym powodem jest strach przed bólem, a także – co zadziwiające – lęk przed wykryciem raka. Kolejną barierą do pokonania jest wstyd oraz odpowiednie przygotowanie się do badania.
Dlatego też aktywności o charakterze promocyjno-informacyjnym skierowane są przede wszystkim do regionów o najniższym poziomie zgłaszalności na profilaktyczne badania kolonoskopowe. Do tak zwanych „białych plam” należą: powiat sztumski, bytowski, chojnicki, człuchowski, kościerski, starogardzki oraz kwidzyński.
W roku 2018 w ramach programu badań przesiewowych raka jelita grubego w COPERNICUS PL Sp. z o.o. wykonano 1800 badań kolonoskopowych, czyli o 560 badań więcej niż w roku 2017.
Dodatkowo w 2018 r. w ramach projektu w pracowniach endoskopowych podwykonawców tj. w Szpitalu Specjalistycznym w Kościerzynie oraz w Medpharma Zakład Opieki Zdrowotnej S.A. w Starogardzie Gdańskim wykonano 352 badania.
Ze spotkań informacyjno-edukacyjnych skorzystało 2 439 osób, pacjenci podczas spotkań prowadzonych przez zaangażowany personel medyczny, mieli możliwość uzyskania szczegółowych odpowiedzi na często krępujące pytania.
W kampanii wykorzystano tradycyjne kanały komunikacji, takie jak outdoor, radio, prasa czy Internet. Do tej pory w ramach projektu zostało wyemitowanych blisko 150 spotów radiowych, promujących profilaktykę raka jelita grubego, oraz szereg audycji w stacjach radiowych, podczas których lekarze specjaliści przekonywali, że profilaktyka jest bardzo istotna i może uratować życie. Opublikowano na ten temat ponad 150 reklam i artykułów w prasie lokalnej. Wiosną zeszłego roku w okolicach Trójmiasta, a także na obszarach „białych plam”, pojawiły się plakaty wielkoformatowe zachęcające do badań.
Kampania obecna jest nie tylko w mediach, ale również w przestrzeni publicznej, na ulicach, bliżej odbiorców. W Kościerzynie, Kwidzynie, Bytowie i Starogardzie Gdańskim od kilku miesięcy można podziwiać cztery murale o łącznej powierzchni 290 m². Na początku bieżącego roku w Starogardzie Gdańskim, Kościerzynie i Gdańsku zawisły pomarańcze na drzewach, które wzbudzają duże zainteresowanie wśród mieszkańców. Murale, a także wszystkie pozostałe materiały promocyjne, przedstawiają ilustracje wykonane przez znaną trójmiejską artystkę, Agnieszkę Szczepanik, która w sposób inteligentny i dowcipny komentuje rzeczywistość i w swoim stylu zachęca do przełamania bariery strachu, wstydu i zgłaszania się na badania kolonoskopowe.
Kampania stawia na oryginalne i zaskakujące działania. Jednym z nich jest wykorzystywanie w okresie wiosenno-letnim sztucznego bałwana, który podczas letnich wydarzeń zachęcających do zdrowego trybu życia, organizowanych w Gdańsku przez COPERNICUS PL, przyciągał dużą uwagę.
Kolejnym nietypowym działaniem było, zorganizowanie wraz z Fundacją Onkorejs – Wybieram Życie, Marszu szlakiem Białych Plam, który trwał 9 dni i osiągnął zasięg ok. 200 km. Podczas marszu uczestnicy w miejscowościach znajdujących się na terenach „białych plam”, zorganizowali 6 spotkań profilaktycznych, podczas których zachęcali mieszkańców do wykonywania bezpłatnych badań kolonoskopowych.
Kampania będzie trwała do końca 2020 roku. W tym roku pojawił się już pierwszy pokaz mappingu 3D, który w widowiskowy sposób przekazywał treści edukacyjne dotyczące profilaktyki raka jelita grubego. Pokaz odbył się na dziedzińcu zamku w Bytowie. Czekają nas jeszcze dwa pokazy w Kościerzynie i Starogardzie Gdańskim.
W ramach kampanii powstała kolejna seria rysunków satyrycznych, które w lekki i humorystyczny sposób uświadamiają mieszkańców o potrzebie wykonania badań kolonoskopowych oraz niwelują barierę wstydu dotyczącą badań.
Trzyletni projekt skierowany jest zarówno do kobiet, jak i mężczyzn aktywnych zawodowo w wieku
50-65 lat, którzy nie mają objawów raka jelita grubego i w ciągu ostatnich dziesięciu lat nie wykonywali badania kolonoskopowego. Z badań mogą skorzystać również osoby młodsze, tj. w wieku 40-65 lat bez objawów raka jelita grubego, które miały w rodzinie krewnego pierwszego stopnia (rodzice, rodzeństwo, dzieci) z rakiem jelita grubego, lub osoby w wieku 25-65 lat pochodzące z rodziny z zespołem Lyncha. Zapisów można dokonać poprzez formularz zgłoszeniowy na stronie www.kolonoskopia-pomorze.pl lub kontakt telefoniczny z infolinią pod numerem 58 727 01 30.
Głównym realizatorem projektu i zarazem Partnerem Wiodącym jest COPERNICUS PL Sp. z o.o. –jeden z największych pomorskich samorządowych podmiotów leczniczych. Spółka w swojej strukturze posiada dwie pracownie endoskopowe, w lokalizacjach: Szpital św. Wojciecha i Szpital im. M. Kopernika, gdzie są wykonywane badania, oraz Wojewódzkie Centrum Onkologii, będące specjalistycznym ośrodkiem zajmującym się problematyką chorób nowotworowych. Dzięki temu Copernicus PL zapewnia wszystkim zainteresowanym pomoc i wsparcie zarówno w zakresie profilaktyki, jak i opieki medycznej.
Partnerem projektu jest Fundacja OnkoRejs – Wybieram Życie, natomiast ośrodkami współpracującymi w zakresie realizacji badań kolonoskopowych – Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie oraz Medpharma Zakład Opieki Zdrowotnej S.A. w Starogardzie Gdańskim. Za kampanię odpowiada Strategia 360, trójmiejska agencja z 25-letnim doświadczeniem w branży marketingowej.
Profil na facebooku: @kolonoskopiapomorze
Strona www: www.kolonoskopia-pomorze.pl